Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą pod nazwą Dentin
I. Postanowienia
- Dentin jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) i przepisów wydanych na jej podstawie
- ustawy
z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw
Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- rozporządzenia
Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i
zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz.
U. Nr 252, poz. 1697).
- Do wykonywania zadań przez
Dentin ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej
części niniejszego Regulaminu.
II. Firma podmiotu leczniczego
- Podmiot leczniczy działa pod firmą : Dentin
- Adres Dentin: ul. Graniczna 13R, 05-270 Marki
III. Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem
Dentinu jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w
zakresie działań stomatologicznych służących przywróceniu i poprawie
zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia
lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
- Do zadań Dentinu w szczególności należą:
- udzielanie
świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii, w ramach
kompetencji lekarza stomatologa oraz higienistki stomatologicznej,
- udzielanie
świadczeń zdrowotnych z zakresu ortodoncji, stomatologii
zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, protetyki
stomatologicznej, periodontologii oraz chirurgii stomatologicznej,
- prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej, informacyjnej oraz profilaktycznej,
- współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia.
IV. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- W ramach podmiotu leczniczego wyodrębnia się jednostki organizacyjne:
- W obrębie jednostki organizacyjnej wskazanej w pkt. 1 ust.1 funkcjonuje komórka organizacyjna:
V. Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
- Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są Marki, ul. Graniczna 13R
VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego
- Świadczenia
zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych,
którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń,
potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie
wymagania zdrowotne.
- Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
- osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń,
- telefonicznego pod numerem telefonu 506 065 582 lub 22 771 20 65
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji. W Rejestracji pacjent zobowiązany jest okazać
- dowód tożsamości (celem
zweryfikowania Państwa tożsamości, bowiem zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa, Dentin ma prawo do przetwarzania danych
osobowych w tym numeru PESEL swoich pacjentów)
- W
Rejestracji pacjent zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o
upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia
pacjenta i po jego śmierci (lub o nieupoważnieniu nikogo), a także
o zgodzie na udzielenie świadczeń zdrowotnych, zgodnie z Art. 17 i
Art. 26 ustawy z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku
Praw Pacjenta (Dz.U.08.52.417)
- Zgoda na udzielenie
świadczenia musi być złożona przez pacjenta każdorazowo przed
rozpoczęciem zabiegu z zakresu endodoncji, protetyki, chirurgii,
periodontologii, ortodoncji a także przed zabiegiem wybielania
zębów.
- Po zarejestrowaniu się do lekarza, pacjent w umówionym
dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym
gabinecie lekarskim, na pierwsza wizytę pacjent zgłasza się 15
minut wcześniej, w celu założenia dokumentacji medycznej.
- W
trakcie udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do
uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej
diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
- Na każdym etapie
udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia
skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu Dentin.
Skargi/zażalenia przyjmuje lek. stom. Teresa Wiśniewska-Grzywińska
- Skarga
może być złożona ustnie lub pisemnie. Na każdą skargę złożoną
pisemnie należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie
przekraczającym 14 dni.
VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- realizacja
zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony,
określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz
niniejszym Regulaminie;
- kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków;
- dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego
- zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, karty praw pacjenta;
- wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach lub poleceniach przełożonego.
- Do podstawowych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Dentinu należy:
- badanie i porada lekarska,
- działania diagnostyczne
- udzielenie pierwszej pomocy doraźnej
- profilaktyka stomatologiczna
- świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej
- świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej
- świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej
- świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej
- świadczenia z zakresu periodontologii
- świadczenia z zakresu ortodoncji
- świadczenia z zakresu endodoncji
- świadczenia z zakresu implantologii stomatologicznej
- prowadzenie dokumentacji medycznej.
- Szczegółowy
zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w
przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego regulują odrębne,
wewnątrzzakładowe przepisy o treści ustalonej przez przedsiębiorcę
będącego podmiotem leczniczym.
- Współdziałanie między
poszczególnymi jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi podmiotu
powinno odbywać się w sposób, który zapewni sprawność
funkcjonowania podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą
jakość udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Podmiot leczniczy
powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie
prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych,
koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego przez podmiot
leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji
medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
- Dentin w
realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami
wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi,
fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi i innymi instytucjami, których
statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.
VIII.
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność
leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia,
pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu
udzielania świadczeń zdrowotnych
- W sytuacji, gdy
podmiot leczniczy nie jest w stanie zapewnić niezbędnej
kompleksowości w ramach udzielanego świadczenia, bądź wymagana jest
konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca świadczeń udziela
pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
które mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym
przypadku. W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje
skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych
lub do leczenia stacjonarnego.
IX. Postępowanie z dokumentacją medyczną
- Podmiot
leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną
na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z
dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu
Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu
dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Dokumentację, o której mowa w ust. 1 udostępnia się w szczególności na wniosek:
- pacjenta
lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez
pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną
ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
- podmiotu
udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest
niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- organu
władzy publicznej, organu samorządu zawodów medycznych oraz
konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do
wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i
nadzoru;
- ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratury, lekarza
sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z
prowadzonym postępowaniem;
- organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- poprzez
wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem
zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda
udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
X. Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej
- Dokumentacja
medyczna udostępniana jest pacjentom lub osobom przez nich
pisemnie upoważnionym do wglądu do dokumentacji medycznej za życia
pacjenta lub / i po jego śmierci, zgodnie z warunkami określonymi w
Ustawie z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw
Pacjenta.
- Za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji
medycznej opłata nie może przekraczać 0,002 przeciętnego
wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia
następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
„Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych;
- Za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej opłata
nie może przekraczać 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym
mowa w pkt 2;
- Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii
dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, opłata nie
może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w
pkt 2.
- Wysokość opłat o których mowa w pkt. 2 – 4 określona jest w załączniku nr 1 do regulaminu organizacyjnego.
XI. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
- Dentin
nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a co za tym
idzie wszelkie świadczenia są odpłatne. Cennik świadczonych usług jest
ogólnodostępny w siedzibie Dentinu, oraz stanowi załącznik nr 2
niniejszego regulaminu.
XII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Dentinem
kieruje kierownik placówki i reprezentuje ją na zewnątrz. Funkcję
tę pełni lek. stom. Teresa Wiśniewska-Grzywińska.
- Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Dentinu oraz ponosi za nie odpowiedzialność.
- Podczas nieobecności kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
- Do obowiązków i uprawnień kierownika należy:
- organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników
- zapewnienie
racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru
nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników
- podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii, rozwiązywania umów cywilno-prawnych.
- kontrolowanie
przestrzegania przez pracowników i osoby udzielające świadczeń na
podstawie umów innych niż umowa o pracę, przepisów bhp i
przeciwpożarowych,
- przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Dentinu,
- nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych,
- zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych,
- działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
- nadzór nad gospodarką lekową,
- nadzór
nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i
zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem
zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy,
- dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o niezbędnych kwalifikacjach zawodowych
XIII. Prawa i obowiązki Pacjenta
- W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w Dentinie pacjent ma prawo do:
- poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny
- świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej
- rzetelnej informacji o stanie zdrowia
- wyrażenia
zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich
odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnozy i
leczenia
- Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu porządkowego Dentinu
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Placówki
- przestrzeganie higieny osobistej
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.
- przestrzeganie zaleceń lekarza
- odwoływanie wizyt z należytym wyprzedzeniem (min 12 h przed planowaną wizytą)
Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
Świadczenia
na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie
kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
Świadczenia
zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością, w warunkach
odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i
sanitarnym.
Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych
kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe
samorządy zawodów medycznych.
Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
Orzeczenia
lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z
regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza
dentysty.
Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie
korzystania ze świadczeń medycznych w Dentinie ma prawo do złożenia
ustnej lub pisemnej skargi do kierownika zakładu.
Pacjenci mają
prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń
zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki. Na
życzenie pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.
W
przypadku, gdy pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, należy ją
wcześniej odwołać lub przełożyć na inny termin, by ewentualnie mógł
skorzystać z tego terminu inny Pacjent
Terminy wizyt powinny być
odwoływane do 12 godzin przed planowaną wizytą przez kontakt
telefoniczny lub poprzez wysłanie SMS na nr tel. 506 065 582
XIV. Postanowienia końcowe
- Regulamin organizacyjny ustala Teresa Wiśniewska-Grzywińska.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go na wniosek pacjenta w Rejestracji.
- Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych Pacjentów Dentin znajdują się na stronie stomatolog-marki.pl
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Dentin.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 15.01.2020 roku.